Talvilomalla talvipyörien sovittelua

Viikolla kymmenen ilmaantui lomaa viikko joten mikäs parempi kuin suunnata sisukkaasti hommiin.

Työlistalla oli edistää renkaanvaihtoa. voimansiirron öljyjenvaihtoa, ratin ja kuskin penkin asemointia ja muutenkin yrittää sipistellä vehkeitä kasaan.

Myös Akut tuli hommattua, joten akkulaatikon lämpöeristys ja akkujen asettelu voisi olla ajankohtaista. Laatikko majailee vielä hallin seinustalla, koska voi olla että laatikkoa pitää hieman siirtää.

Reinkaiden vaihto oli oma urakkansa. Neljä Eurokymppiä avaa ja sulje, nosta nurkka ilmaan ja kisko vanha rengas pois jäisestä kuopasta ja yritä ängätä tilalle hieman suurempi msin ratas. No tuli tehtyä ja onneksi käytöss oli momentin kertoja ettei tarvinnut alkaa monen meetrin varrella mutterita availla. Kiristyksen tein omalla avaimella jn 680mm jatkko varrella omaa painoa käyttäen vivun toisessa päässä.

 

Ratin laitoin takaisin paikalleen koska ei tunnu löytyvän sopivaa adapteria, jolla saisi pienemmän ruorin nykyisen tilalle. Samoin kuskin penkille sommittelin parempaa asentoa ja näin myös parempaa kulkua istumaan ja pois. Luultavimmin pitää tehdä uusi runko tai etsiä lyhyemmät ja kapeammat kiinnikkeet.

Myös renkaiden ja ketjujen takia , pitää jarrukelloja säätää, ettei letkut lähde mukaan kun pistää pykälän silmään. Sen verran läheltä jarruletkut menee renkaita. Samalla kun nosti akseli tai nurkka kerrallaa nautoa renkaanvaihdon vuoksi, tuli täytettyä myös etunapoihin ja takaperään öljyt. Koeajaolle ei päässyt koska öljy ei taipunut takaperään edes kankena. Myös etuperä on huoltamatta koska  täyttömutteri on niin jumissa. Piti jättää vielä seuraavaan kertaan että saa auton liikkeelle ja litkut lämpimiksi. Myös propun avaaminen on helpompaa kun pääsee lämmittämään joko kaasulla tia jopa induktiolla. Kyllä se siistä vielä aukeea ja uutta proppua tilalle.

Reissun lopuksi otin vielä ovet mukaan josko saisi uudelleenmaalattua ne omasa tallissa. Ovia on vaan kolhittu sen verran että pitää yrittää hieman oikasta ja ehkä levittää pakkelia ruttuihin. Ehkäpä kevään tullessa pääsee myös ulos pöllyyttämään, niin ei olis jokapaikka täynnmä hiontapölyä.

Taas loppui aika kesken ja pakkasessa touhuaminen (vaikkakin rengashommissa hiki meinaa tulla) ei ole kovin mukavaa eikä nopeaakaan.

Systeemin koosta saa kuvan jos vertaa tunkkia 5’2″ ja lekaa 900mm rakennelmaan.

Lopuksi uutta etäprojektia varten irroitin ovet ja pakkasin mukaan keski-suomeen. Tarkoitus olisi puhaltaa, hioa, paklata ja maalata ovet korinvärisiksi.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.