Proton “lisävarusteet”

Koska Protoissa on Nato-koukku Rocking 281G150 ,66mm, ensimmäisen tulevat mieleen perävaunut. Mikä tahansa 66mm vetosilmukalla varustetettu perävaunu voidaan kytkeä perään. Lisää vedettävyyttä saadaan käyttämällä duomatic kouraliittimellä paineilmajarruja:

  • Velsa SA-3
  • Polttoainevaunu
  • Vesisäiliö
  • Soppatykki

AH- malleihin lisäksi voidaan kytkeä:

  • Raskas kanuuna
  • NEMO I-perävaunu
  • NEMO II- perävaunu

 

NEMO

Nemon perusta on 230kg  painava Sisu 30A jarruton nestemoottori, jonka käyttöpaine on 250bar ja kierrostilavuus 2.8dm3.  Moottoria voidaan käyttää kierroslukualaueella 0-85 rpm, maksimiväännön ollessa 0-kierrosluvulla. Moottori on rakenenttu pyörännavaksi ja muotoiltu vastaanottmaan sekä 20″ että 19.5″ 10-pulttisen supersingle vanteen. Moottorissa voidaan käyttää joko pianeilmalla tai hydraulisesti käytettäviä rumpujarruja.

Nestemoottori on 5-sylinterinen säteismoottori, jonka männät työskentelevät keskiosasta ulkokehään päin nestepaineen avulla. Moottorin ulkokehä on 8-nokakinen rengas, jossai viiistojen pintojen takia mäntien työntämänä, aiheuttaa pyörivän liikkeen. Keskiön paineellinen öljy johdetaan venttiilirenkaan läpi  märrätyssä järjestykseesä männille vurotellen männille  samaan aikaan toisten mäntien kytkeydyttyä paluukanavaan, saadan jatkuva pyörimisliike. Kun nestepainetta ei johdetan moottoriin mäntien ulkokehälle johdettu paineilma (1.3-2 bar), vapauttaa mäännät ja perävaunua voidaan vetää ilman nestemoottoreiden vastusta. Vaapaallekytektyyjen mootorien maksimivetonopeus on 100km/h. Nestepaineen suunnan vaihtamienn vaihtaa mootorien pyörimissuunna, joten peruuttaminen ja heijajaminen nestemoottorilla on mahdollista.

NEMO I- perävaunu

Perävaunun omamassa oli 3600kg ja kantavuus 6200kg, jolloin vetomassaksi muodostuu 9800kg. Lava oli mitoitettu keskiraskaan kaksiakselisen kuormaauton mukaan, joten se soveltui olosuhteisiin, joissa maatiekuorma-auto jätti vaihtolavan tien päähän ja nemo-perävaunulla varustettu maastokuorma-auto siirsi sen tykkiasemaan.  NEMO I rakenne perustuihydraulisesti taittuvaan aiisaan ja teliakselille laakeroituun kippiin. Ensimmäinnen NEMO I valmistui 1975.

NEMO II -perävaunu

Koska 6000kg yhdelle tykille on valtava määrä ammuttavaa, päädyttiin ratkaisuun jossa vaihtolavasta luovuttiin ja vaunuun asennettiin nosturi, jolla voitiin jakaa ammustarvikeet tuliasemaan.  NEMO II- vaunun omamassa oli 4070kg ja kantavuus 5030kg, jolloin kokonaismassa oli edellen 9800kg. Lisäksi nosturin sijoittaminen vaunun eten mahdollisti myös lastaamisen vetäjästä. Nosturin a Nemo II:ssa oli Nummi Rapid, noin 3.3 tonnimetrin nosturi tuki jaloin asennettuna lavan etupuolelle vetoaisan päälle.

Tekniikan kanssa touhuamista. Välillä tiellä, välillä tallissa.