Proton tekniikka ja mitta-arvoja

Proton tekniikka on pääosin sama tekniikkaa kuin samanikäisissä siviilikäyttöön tarkoitetuissa kuorma-autoissa.

Tähän artikkeliin on kerätty eri lähteistä niin tehdaskonfiguraatiota kuin jälkeenpäin modifioituja ratkaisuja.

 

Moottorit:

Leyland O.400  6-sylinterinen joko vapaastihengittävä tai ahdettu O.410 diesel, iskutilavuus 6.6l. Teho 140 / 150 hv / 2600rpm.

Valmet 611CA. 6-sylinterinen vapaasti hengittävä diesel. 6.6l. Tehoa 96KW = 130hv.  Moottori on helppo joko vaihtaa turboversioon tai turbottaa, koska sekä pakosarja että imusarja on molemmissa malleissa samanlainen.

Valmet vääntää vaparina noin 420Nm, Leyland vaparina noin 400Nm ja turbona 470Nm.

Startti:

  • Valmetissa on Boschin startti
    • Solenoidi 0331402531 24v

Syöttöpumppu:

Syöttöpumppu Minimec P5351/1 J tai P5351/2 J
Ruiskutusennakko 22°
Elementti 8363 30231 Ø9.5
Säätimen jousi 8361 16330 tai 8361 16331
Jousen väri Vihreä
Paineventtiili 8361 16515
Sumutin 836116104
Suutin 8361 16103

Oma: P5351/3 J Order DSANO 000 serial VX09908

Moottorin kannakkeet:

  • Moottorin etukumi 121 031 0703-2
  • Moottorin takakumi  121 931 0100-2
  • Vaihteiston kumit 121 031 0800 -3/4 SY74324

Korjakumilla

Kytkin:

Pääsylinteri:

Sylinteri on ATE-Lockheed, ja halkaisija 7/8” tuumaa (22.225mm).

Korjaussarja: KL71408

Rep.kit Inch mm Type Cup Sec.Cup Valve Cup/Wash Seal Boot or Shroud
KL71408 .875 22.225 Mas.Cyl. 588 87366 108128 * 437 Jep. tämä vois olla A 14.5mm B 54mm C 35mm

  • kuppikumi 302-P5221 hinta: 9,50€
  • rengaskumi 302-P4610A hinta: 10,00€
  • suojakumi 302-P4373 hinta: 22,17€
  • messinkilaatta

Pääsylinterin voi korvata Valmet 6000:n kytkimen pääsylinterillä. Siinä on itse sylinteri  samanlainen kuin alkuperäinen, mutta kiinnityslaippa erilainen ja putken kiinnitykseen pitää laittaa väliin adapteri. Nestesäiliö on Sisussa suoraan sylinterin päällä, mutta Valmetissa erikseen ja välissä on letku. Vanhasta messinkimutterista voi sorvata adapterin.  Myös karhu/kontio sylinteri käy. Pitää siirtää säiliö proton vanhasta.

Työsylinteri:

  • 313 330 0.63
    •  OE Girling casting number can be either 313330, BI 313330, or BI 3330
    • OE Girling part numbers for this casting include: 3010230, 3010232, 64047617, 64066019, 64066041, 64068991, 64066005, 64066071, 64066165 (All numbers are for reference only)

Suojakumin koodi voisi olla GIR64673398 (lyhyt) tai GIR363518 (pitkä). Alkuperäisessä luki 363522

Korjaussarja SP2029 /502335 /8G8600 /GRK4009 /GRK4035
koko sylinterin varaosanumero on 64066041

Kytkin(levy):

Levy on 14″  Sisu/valmet.  Paksuus uutena 11.8mm puristettuna. Asetelmaa on protoissa kolmea erilaista, löysimmästä jäykimpään; Leyland EO.401 (vapari), EO.410 (turbo) ja Valmet 611C (vapari). Asetelman jousien määrä 12, 16 ja 20 kpl. Volvo F4 kytkin saattaisi olla sama, koska käyttää ZF S5-35 laatikkoa. Myös Valmet 612 vauhtipyörä on käypäinen protoon. SL/SK osat ei käy, koska 15″, paitsi jos vaihtaa koko paketin. Mahtuu juuri ja juuri.

Alkuperänen varaosanumero: 130 210 3614-1. Uusi numero v2005 130 210 3682-1

Pelkkä levy 130 214 0201-1

Vauhtipyörän kiristysmomentti:

Leyland 130 Nm.
Valmet vanhempi 10.9 pultit 120 Nm.
Valmet uudempi 12.9 pultit 150 Nm.

Vaihteisto:

ZF S5-35 tai S5-35/2. Viisivaihteinen manuaalilaatikko voimanulosotolla. ZF laatikossa mallimerkintä tarkoittaa S= Synkronoitu, 5= 5 Vaihteinen ja 35 = olevinaan vääntömonentti jonka laatikko kestää kg/m. Tarkoittaisi siis 35kg*m eli 343,2Nm. Miten se sitten kestää Turbo-Valmetin väännön, on varmaan taikaa ja enkelipölyä. Sanoisin että on vain mallimerkintä ja sisuskalut kertoo todellisen voimankeston.

Laatikoita on eri välityssuhteilla , jolloiin niiden voimankestokin on erilainen

Momentti 1.vaihde 5.vaihde
33kpm (323.6 Nm) 8,72 1,00
42kpm (411.9 Nm) 6,42 1,00
45kpm (441.3 Nm) 5,56 0,64

Protossa kaiketi laatikko 45kpm, koska huolto-ohje kertoo:
Välityssuhteet:
1 vaihde 5.64
2 vaihde 2.98
3 vaihde 1.66
4 vaihde 1.00
5 vaihde 0.69
P vaihde 5.06
Voimanulosotto 0.83 x moottorin pyörimisnopeus

Ulostuloakselin stefa:
60X74X10, STEFA, 1-HUULINEN, BA, NBR, EU181066

Joku toinen stefa, siirrän oikeaan paikkaan kun keksin miksi ostin. Ei ole pyörännapaan,  kampuraan, vaihteiston ulostuloon. 
110X130X13, STEFA, B, 1-HUULINEN, PELTIKUORI, EU182391

Jakovaihteisto:

 Rockwell T-226

Etuvedon merkkikatkaisin:

  • Reikä 14mm
    • Tähän voisi laittaa täytettä ja sovittaa pienemmänkin, esim joku traktorin rajakatkaisija
  • NO

Paineilmasylinterit:

  • Paineilmasylintereillä käytetään jakolaatikossa etuvedon ja alennusvaihteen kytkemiseen.
  • Lisäksi vintturin ulosoton aktivoimiseen käytetään paineilmasylinteriä.
  • Sylinterit ovat mallia KNORR-BREMSE I41276, Iskun pituus 85mm hienosäätö M8-kierteisellä haarukalla ja pulteilla molemmista päistä.

Kardaanin ristikot:

Sisun osanumero 138-160-1623, halkaisija 44mm, pituus 126mm, 235€

Suodattimet:

Ilmansuodatin:

Leyland: Donaldson P181087
Valmet:  MAT 6633, TEHO 2168, Airfil AFA-541, HIFI FILTER SA 17440, Finn-Filter FFA-10841, FFA-10896B, M-Filter MA6642, MAT6633, Sisu 1293400081, Valmet 807201406

Öljynsuodatin:

Valmet : VALTRA / VALMET: 20120822, 836120822, Mfilter TF6502, M-Filter MH341 , Donaldson P559418, DFP552819

Polttoaineensuodattimet:

  • Mfilter DF 699, Donaldson P502420, P556245, CAV 296, 1296m

Ohjaustehostimen suodatin:

  • HF6161, Donaldson P550310, M-FILTER MO186, HY9164

Kardaanin ristikot:

  • Sisun osanumero 138-160-1623, halkaisija 44mm, pituus 126mm, 235€

Pyörän napa:

  • 090 501 4010-2, stefa, mitat 140x170x15, löytyy esim TAVOlta tai Nestepaineelta/Etrasta 80611389000
  • 090 511 0600-2, o-rengas, mitat 104,5×3, löytyy esim Nestepaineelta/Etrasta. 80642079000
  • 090 512 0000-2, tiiviste, löytyy esim TAVOlta.
  • Napamutteri on kokoa xx mm, alkuperäinen työkalu on halkaisija 115mm, pituus150mm ämpäri jossa neljä nastaa sisällä.
Jarrut:
  • Jarrupinnat 419x152x19,1/18,1
    • Sisu koodi 146 361 5402-2 + 146 361 5502-2
    • Roulunds 1776N00 + 1777N00

Jarrukellot:

  • Etujarrukellot
    • 24″ kellot, esim. 
  • Takajarru kellot
    • 24/24, esim. wabco 925 431 095 7, 925 432 095 0
    • 24/30 kellot on halkaisijaltaan vain n 16mm suuremmat joten katsuri lupasi että sellaisetkin saa laittaa, esim Knorr-Bremse K031740N00

Pakkassuojapumppu:

Knorr LA4130 I86679

Repair kit I88269004 http://www.knorr-bremsecvs.com/en/products_1/productsearch/productsearch_1.jsp

Ratti ja ohjausakseli:

28mm, 36 hammasta
Ratin halkaisija 500mm ja syvyys 120mm

Ohjaustehostin:

  • ATF Type A Suffix A tai Dexron, 4 litraa
    • Esim Mobil ATF 220 tai Teboil Fluid D

Renkaat:

Vakiokoko 14.5R20 

Masin ja Rasin alta löytyvä 14.00R20 käy myös. Hieman saattaa ottaa kiinni akkulaatikkoon ja hytin pohjaan joustossa. Tämän voi korjata vikkapa korottamalla alustaa korokepaloilla ja/tai akkulaatikkoa siirtämällä

Vanteen puoliskot kiristetään 70-80Nm. Liiallinen kiristys saatta katkaista pultin.  Renkaat kiristeään napaan öljytynä 450-550Nm tai kuivana 600Nm.  Mutterit on tarkastuskiristettävä päivän ajon jälkeen. 

Rengaspaineet:

14.5-20 Normaaliajossa 3.5bar, STRO 3.0Bar

14.00R20 STRO 5.5bar

Ketjut:

14.00-20 ketjun kanssa saman kokoisia ovat esim 13.6-28, 14.9-24, 15.5-24, 15.5-25, 380/85-24, 400/80-24, 420/70-24, 440/65-24, ketjut joita käytetään yleisesti traktoreissa.

Maalit:

Teknoksen maalaripalvelun mukaan Värikoodit ovat seuraavat:

  • AN11 RAL6007
  • AN22 RAL6003
  • AN33 RAL8014
  • AN44 RAL9005

Natomaalien koodit:

  • Mattavihreä: RAL 6031, 
  • Oliivinvihreä: RAL 6014, FS14077
  • Hiekanbeige: RAL 1001
  • Puunruskea: RAL 8027, FS30051
  • Mattamusta: RAL 9021, FS37030

Akkulaatikon siirto:

Korotusten riittämättömyyden ja leveämpien ja korkeampien renkaiden vuoksi voi olla tarve siirtää akkulaatikon etukulmaa pois eturenkaan ulottuvilta. Joku on saanut riittävän raon siirtämällä laatikkoa 130mm taakse ja 70mm ylöspäin. Toiset on korottaneet alustaa jousitorneista, jolloin myös ohjaamo säästyy osumilta.

Lavan vanerit:

  • Lavan päämitat: 2300 x 4400
    • Pituus 2 x 2090 + 300
    • Leveys 2100 + 300 
    • Lavan vanerointi on toteutettu neljästä suuremmasta 12mm vanerilevystä ja vaihteiston päällä olevasta tarkastusluukusta. Edessä on rinnakkain kaksi 1150 x 3000 (Tarkastettava leveys) levya ja takana 1400 x 1150 levyt. Vanerit on kiinnitetty teräsrankenteessen levyjen keskeltä ja päädyistä suoraan ruuvamalla ja reunoista teräslistojen läpi.
  • Lavan laitojen vanerointien mitat:
    • Takalaita: 2010 x 450 
    • Sivuseinät n 2090 x450
    • Laitojen urat 25mm leveät joten vaneripeilin lisäksi urassa 35mm suikale. Vanerointi kiinnitetty laitoihin puuruuveilla ja lavan saranoiden pulteilla.
    • lavan kumit 

Lasit:

  • Tuulilasien mitat: n 850 x 500 mm
  • Takalasien mitat:
  • Ovilasit: Koksa ovia on useita kokoja, on myös sivuikkunoita ainakin kahta kokoa. Itsellä nyt sovitettutna pienet ikkunat ja ylimääräisenä iso apukuskin ikkuna.

Proton välitykset:

Päälaatikko: 5.64 – 0.69

Jakolaatikko:  

Perä: 1,94:1

Napa:  3,79:1

Muita projekteja:

  • Hydraulipumpuksi kävisi esim 2x danfoss 33.1cc
  • Vetokuulan´juttuja:
    • Protoon olisi keksittävä 250mm lisää madallusta että kuulan saisi edes jotenkin järkevälle korkeudelle.
      • Harkinnassa tehdä teline vanhoista rungon pätkistä “madallusteline” kiinnitetttynä rungon takaosan välipalkkiin pulttaamalla. U-palkkien korkeus  n. 250mm + 2.5″ receiver n. 40mm. Tähän vielä jatkoksi madalluskoukku, jolloin voisi ehkä vetääkin jotain. Vinssin saa ainakin kiinni.
    • Kiristysmomentit kuulille:
      • 3/4″ 160 ft.lbs = 220Nm
      • 1″ 250 ft.lbs = 340Nm
      • 1-1/4″ 450 ft.lbs = 610Nm

Tekniikan kanssa touhuamista. Välillä tiellä, välillä tallissa.