SISU A-45

Proto eli Sisu A-45 tai KB-45

“Proto SISU” on varusmiesten antama lempinimi kaikille KB- A- ja AH-mallisarjan ajoneuvoille. Se ei ollut pilkkanimi, päinvastoin.

Proton kehitys alkoi Oy Suomen autoteollisuus Ab:n yli-insinööri Uoti Hartikaisen ja puolustuslaitoksen tarpeesta jääkäripataljoonien käyttöön kehittämästä ajoneuvosta. Tämä poikkeuksellisen maastokelpoinen ja vetokykyinen keskiraskas kuorma-auto päätyi kenttä- ja ilmantorjuntatykistöjen vetoautoksi.

Kuorma-auton keskselle sijoitettu moottori ja vääntöjoustava runko sallii pyörille yli metrin joustovaran. Tyhjänä Proto on hieman etupainoinen ja kuormattuna painojakauma on lähes 50/50. Neljästä pisteestä laakeroimalla kiinnitetty lava mahdollistaa rungon jouston ja se ottaa vastaan suurimman osan joustosta. Renkaat ovat 14.5-20 matalapainerenkaat ja akselistot napavälityksellä varustetut. Jarrut toimivat paineilmakäyttöisesti. Jakoavaihteistona kaikissa on Rockwell S T226. 

KB-45, A-45 ja AH-45 autoja on ollut puolustusvoimilla yhteensä 441 kpl. Lisäksi  muutama esim VR:llä, sähkölaitoksilla sekä pelastuslaitoksilla. 

Mallit

Proto-sisu valmistui maaliskuussa 1964. Mallimerkintä oli SISU KB-45 SF-4×4/3600. SF = 115hv SIsu AMI bensakone, 3600 = akseliväli millimetreinä. Autossa oli rättikatto. Näitä tehtiin 1 kpl.

“Proto” ei täyttänyt puolustusvaoimien vaatimuksia. Sen kiinteästi asennettu lava ei kestänyt kiertyvän rungon rasituksia ja moottorikin oli tehoton.

KB-45 tuli elokuussa 1965. Tämä oli  paranneltu versio “Protosta”. Moottorina toimi Leyland 0.400, eli 6,5 diesel kuutonen ja vaihteistona BVQ. Akselit Kirkstalin ja jarrut “puolikuivat” paineilmakäyttöiset nestejarrut.

Tyyppinimi KB-45 SV-4×4/3400, eli tuotantomallin akseliväliä lyhennettiin 200mm. Runko oli oli kokonaan hitsattua rakennetta ja suunniteltu kiertyvänä erittäin joustavaksi. Pitkittäispalkit olivat kokoa 200x80x6.4mm ja poikkipalkit 150x75x5mm. Kori oli kiinnitetty kolmipistekiinnityksellä ja katto oli muuttunut lujitemuoviseksi. Lava oli kiinnitettty nyt neljästä pisteestä laatkeoimalla. Tämä mahdollisti rungon kietymisen rasittamatta lavaa. Ovien sivulasit ja etulasit voitiin kääntää alas, sekä ohjaamon yläosa voitiin poistaa.

1966 yhteen autoon asennettiin kokeeksi Valmet 612D moottori. (ei mitään tekemistä vuoden 1985-2005 612 koneiden kanssa). Pannu oli 7-litrainen, 147hv/2750rpm. Vuonna 1969 tuli kolme lisää. Mallimerkintä näissä “valmet proto-kone” autoissa oli KB-45 BH-4×4/3400. 612 moottoreita tehtiin linnavuoren tehtaalla vain 80 kpl, myös muihin kuin maasto-sisuihin. 

1.9.1965 esiteltiin 0-sarja, 18 kappaletta. Näissä akseliväli 3400mm, etuvalaisimet kapealla välillä ja lujitemuovinen irroitettava katto. Lavan koko 4220x2100x460. Painojakauma 2950 / 2400kg tyhjänä ja 3965 / 3885 kg kuormattuna. Renkaina matalapaine 1.5-2. 0 bar) 14.5-20″ jotka tuottivat noin 1000cm2 kosketuspinnan ja 220kPa pintapaineen.

Ensimmäinen tuotantosarja luovutettin syyskuussa 1966 ja se sisälsi 23 autoa ja siihen oli lisätty lavan reunoihin putket, joita voitiin käyttää  laitojen ollessa alhaalla lavalle nousemisen helpottamiseen. Samaan aikaan luovutetiin kaksi KB-45SV maastopaloautoa.

Viimeinen SIsu KB-45 erä sisälsi 16 kpl autoja ja ne luovutettiin 1969. Autossa oli moottorina Valmet 612D dieselmoottori. Mallimerkintä oli Sisu KB-45BH. Ohjaamo oli muuttunut. Taitettavista ikkunoista oli luovuttu ja katto oli kiinteä. Tilalle oli tullut kattoluukku. Sotavalot oli upotettu puskuriin.   

Sisu KB-45 kilpailijat

  Sisu KB-45 Citroën 46F FOM Bedford RLHC GMC M135
Vetotapa 4×4 4×4 4×4 6×6
Kokonaismassa 8600kg 8700kg 8025kg 8090kg
Kantavuus 3600kg 2640kg 3000kg 2500kg
Pituus 5700mm 7010mm 6350mm 6830mm
Leveys 2300mm 2480mm 2450mm 2235mm
Korkeus 2440mm 3100mm 3350mm 2670mm
Akseliväli 3400mm 4600mm 3962mm 2580 + 1320mm
Maavara 340mm   282mm  
Kääntösäde 7800mm   9140mm 9020mm
Moottori Leyland O.400 135hv / 2400rpm Citroën 80hv /2800 rpm Bedford 115hv / 3000rpm GMC 270 130hv /3200 rpm
Tehopaino 15.7hv/1000kg 9.2hv/1000kg 14.3hv/1000kg 16.1hv/1000kg
Rengaskoko 14.5-20″ 120.00-20″ 11.00-20″ 11.00-20″

SIsu KB-45 moottorit

Mallimerkintä SISU-KB-45SF Sisu KB-45SV Sisu KB-45BH Sisu KB-45CI
Moottori Sisu AMI Leyland O.400 Valmet 612D Valmet 611C
Sylinteriluku 6 6 6 6
Tilavuus 5240 56540 6980 6600
Sylinterin halkaisija 101.6mm 107.2mm 114mm 108
Isju 108.0mm 120.7mm 114mm 120
Piristussuhde 6.8 16 17 17
Teho 115hv/3000rpm 135hv/2400rpm 147hv/2800rpm 130hv/2600rpm
Momentti 340Nm/1500rpm 441Nm/1600rpm 448Nm/1500rpm 421Nm/1100rpm

KB-45 suunnitelutavoitteena oli toteuttaa ajoneuvo jolla joukkueellinen jääkäritä voitiin siirtää nopeasti taistelualueelle ja jalkauttaa tiestön ulkopuolella. Ja se toteutui. Suurimpana puutteina oli päävaihteiston ja vaihdelaatikoiden välinen erikoisnivel.

A-45 tuli vuonna 1970, korvaten KB:n. Akseliväli oli edelleen 3400. Suurin muutos oli Sisun omat akselit planeettapyörillä ja täyspaineilma jarrut. Moottori oli Leyland O.400 ja merkintä muuttui A-45 CV:ksi. Vaihteistoksi A-45 sai ZF S5-35/2. Akseleina oli Sisu BEA ja BTA varustettuna S-nokka täyspaineilmajarruilla. Kahteen autoon vuonna 1972 laitettiin 612D, malli A-45 BH. Alkaen vuodesta 1975 peilien varret muutuvat kaksivartisiksi.

1978 Leyland syrjäytettiin pysyvästi ja moottoriksi tuli uusi uljas Valmet 611C. Tämä kone, 6.6 litraa, oli normaali sarjatuotanto malli jota tehtiin tuhansia eri käyttöihin. Uudella koneella maillimerkintä A-45 CI-4×4/3400. Valmet 611-moottori mahdolisti jopa 60 asteen nouskulman.

Erikoismalleja:

      • Sisu A-45SV 4×4 VR:n raivausauto vm 1972
      • SIsu A-45CI 4×4 Maastopaloauto

Vuonna 1981 valmistui alkuvuodesta jatkamattomia SIsu A-45CI/3400 – malleja 45 kpl ja loppuvuodesta tehtaalla jatkettuja A-45CI/3700 malleja 37 kpl.

AH-45 tuli1970 A-45:n rinnalle. AH-45. AH:ssa oli hydraulivarustus vetävää Nemo-perävaunua (nestemoottori) varten. CVT malleissa moottorina oli Leyland 0.410, 170hv turbo. Autossa oli hydrauliöljysäiliö hytin takana ennen lavaa. Hydraulipumppuna toimi nokkapumppuna Vickers 3525V30A17 – kaksoispumppu. Hydraulijärjestelmän suorituskyky oli 300l/min ja 140bar. Auton vetäessä eteen ja hydrauliikan taakse SISU 30A-mootoreilla, hydrauliikka voitti. Mallimerkintä AH-45 SVT-4×4/3400,  Vuodesta 1976 AH-45 CVT-4×4/3400. Mallia tehtiin vain 40kpl. Peruskorjauksessa AH-45 akseliväliä pidennettin 300mm ja hydraulijärjestelmä poistettiin. 

1970 Sisu AH-45 SVT 13 kpl
1976 Sisu AH-45 CVT 14 kpl
1977 Sisu AH-45 CVT 10 kpl

Erikois-“protot”

V8-proto, Sisu A-45 GM

Sisu Auton Hämeenlinnan tehtaat peruskorjasi 4 kpl vuoden 1978 malleja asentamalla moottoriksi Sisu telakuormautossa käytetty Detroit Diesel V8 (158hv / 346Nm) ja vaihteistoksi GM Hydra-Matic 3L80 HD 3-vaihteinen automaatti. Jakovaihteistona jatkoi edelleen Rockwell S T226. 

Erityisluvat

Vuoteen 1970 asti sotilastarkoitukseeiin rakennettujen ajoneuvojen ja laitteiden  maääritelmistä ja käytöstä vastasi puolustusministeriö, käytännössä pääesikunnan kuljetusosasto. Vuonna 1970 kulkulaitosten ja yleisten töiden ministeriö jakaantui liiikenne- ja työministeriöiksi ja pääesikunta haki moottoriasetuksen poikkeuksien hyväksymiselle liikenneministeriön päätöksen.  Näitä poikkeamia ovat esimerkiksi; vuonna 1970 KB-45 / A-45 ajovalojen sijoitus, vuonna 1977 puuttelliset eturoiskeläpät, puuttuvat takaroiskesuojat ja läpät, sekä puutteeliset alleajosuojat. Vuonna 1979 haettin hyväksymispäätös Nato-standardin mukaisille sotavaloille. Vuonna 1987 voimaan tullut sotilasajoneuvoasetus sisältää moottoriajoneuvoasetuksen poikkeamat.

Peruskorjaukset

Sisu KB ja A-45 mallien peruskorjaus alkoi kuljetusvälinevarikolla vuonna 1978 ja jatkui 15 vuotta. Autoja korjattiin yli 300 kpl. Peruskorjaus suoritettin 100 000km tai 10 vuoden jälkeen rahoituksen puitteissa. Korjauksessa asennettiin yli sata Valmet 611 moottoria 612 ja leylandien tilalle. Peruskorjaukseen käytettiin 550 tuntia ja 210000mk. Uusi auto olisi maksanut 700000mk! Kunnostuksessa auto purettiin kokonaan, runko tutkittiin väriaineella murtumien selvittämiseksi ja maalattiin uudestaan, koneeksi laitettiin uusi 611 tai korjattu Leyland. Vuodesta 1978 24 KB-45 autoon jatkettiin runkoa 300mm ja 12 autoon asennettiin Valmet 611CI moottori. Mallimerkinnäksi tuli KB-45CI.  Jatkettuja autoja oli lopulta 255kpl. 1981 joulukuusta lähtien Sisun tehtaalta asti autot olivat pidempiä, malliltaan A-45 CI-4×4/3700. 

Jatkamisen idea oli siinä, että saatiin kardaani vaihteiston ja jakolaatikon väliin. Alkuperäinen välinivel oli helposti rikkoutuva ja auton heikoin lenkki. Jatkamisessa ei mallinimiä muutettu, 

Peruskorjauksessa osasta AH-45-malleja riisuttiin hydrauliikka pois.

1990 luvun alussa konsulttiselvitys kyseenalaisti Protojen peruskorjauksen kannattavuuden ja vuonna 1992 Pääseikuntamääräsi Peruskorjauksen muuttumisesta perushuolloksi. Perushuollossa autoa ei enää purettu kokonaan, mikäli erityistä syytä ei ilmennyt. Rikkoutuneet osat vaihdetiin ja osat joiden olettiin kestävän auton eliniän, jätetiin uusimatta. Maalaus tehtiin huoltomaalauksena ja yleisesti vain viat korjattiin ja tehtiin perusteelinen vuosihuolto. Näin hinta halpeni, mutta laskenut laatu nosti vikatiheyttä ja peruskorjauksen maine laski.  

“Proton” Maastoselviytymisen takuuna on ollut rungon oikealle puolelle sijoitettu vintturi. Osaan asennettin Sisu m.43- hydraulivinssi . Suurimmassa osassa oli asennettuna SEPSON 18-05, jonka vetovoima on 50kN ja 16mm vaijeria rummulle mahtuu 60m. Vitturi toimii sekä eteen että taakse siirtämällä vetopistettä.

Tekniset tiedot:

  • Moottorit:
    • KB-45 SF: 4-tahtinen, 6 sylinterinen Sisu-bensiinimoottori, valmistusmäärä 1 kpl
    • KB-45 BH: 4-tahtinen, 6 sylinterinen 7,0-litrainen Valmet 612D (protyyppimoottori, ei sama kuin 1985-2006 tuotannossa ollut uudempi Valmet 612)
    • KB-45 SV: 4-tahtinen, 6-sylinterinen 6,54-litrainen Leyland EO.400 -suorasuihkutusdiesel
    • A-45 CV: 4-tahtinen, 6-sylinterinen 6,54-litrainen Leyland EO.401 -suorasuihkutusdiesel (103 kW/393 Nm)
    • A-45 BH: 4-tahtinen, 6 sylinterinen 7,0-litrainen Valmet 612D
    • A-45 CI: 4-tahtinen, 6-sylinterinen 6,60-litrainen Valmet 611CA -suorasuihkutusdiesel (96 kW/420 Nm).
    • A-45 GM: 6,21 litrainen Detroit Diesel/GM V8 -dieselmoottori (116/kW/346 Nm) valmistusmäärä 4 kpl
    • AH-45 SVT: 4-tahtinen, 6-sylinterinen ahdettu 6,54-litrainen Leyland EO.410 -suorasuihkutusdiesel (110 kW/468 Nm)
    • AH-45 CVT: 4-tahtinen, 6-sylinterinen ahdettu 6,54-litrainen Leyland EO.410 -suorasuihkutusdiesel (110 kW/468 Nm)
  • vetojärjestelmä: Normaaliajossa 4×2 (takaveto), tarvittaessa 4×4 (neliveto) kytkettävissä. 5-vaihteinen perusvaihteisto sekä maastovälityksellä varustettu aluevaihteisto. Tasauspyörästöt on varustettu paineilmatoimisilla lukoilla.
  • vinssi; mekaaninen Sepson-vintturi, vetovoima 50 kN, vaijerin pituus 50 m, etu- ja taka vetosuunnat
  • renkaat; 14.5-20MPT/12PR
  • omamassa: 5500 kg
  • kantavuus: 4000 kg
  • mitat: pituus 5.8/6,10 m, leveys 2,35 m, korkeus 2,85 m
  • akseliväli: 3400 mm / 3700mm, osassa runkoa jatkettu uutena tai peruskorjauksen yhteydessä, jolloin saatu tila lyhyelle nivelakselille vaihteiston ja jakovaihteiston väliin alkuperäisen välinivelen tilalle. Luonnollisesti myös kokonaispituus kasvoi saman verran.
  • kahluusyvyys 1,00 m
  • maavara 0,34 m
  • lähestymis- ja jättökulma 38 astetta
  • istumapaikkoja kuljettajan lisäksi ohjaamossa 2, kuormatilassa 24
  • valmistusvuodet:
    • KB-45: 1964-1969
    • A-45: 1970-1981
    • AH-45: 1970-1977

Seuraaja:

SIsu A-45 ajoneuvot piti aktiivikäytön jälkeen varaistoida sota-ajan tarvetta varten. Varastointia ei kuitenkaan suoritettu, koska tarkastuksissa todettiin autojen huono kunto ja jatkokäyttö ei tulisi onnistumaan ilman kallista huoltokorjausta. 2000-luvun alussa tehtiin päätös Sisu A-45 kaluston korvaamisesta ja poistamisesta.


Vuonna 2009 Sisu A2045 HMTV (High Mobility Terrain Vehicle) korvasi Sisu A-45:t.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Tekniikan kanssa touhuamista. Välillä tiellä, välillä tallissa.