SISU A-45

Proto eli Sisu A-45 tai KB-45

Proton kehitys alkoi Oy Suomen autoteollisuus Ab:n yli-insinööri Uoti Hartikaisen ja puolustuslaitoksen tarpeesta jääkäripataljoonien käyttöön kehittämästä ajoneuvosta. Tämä poikkeuksellisen maastokelpoinen ja vetokykyinen keskiraskas kuorma-auto päätuyi kenttä- ja ilmantorjuntatykistöjen vetoautoksi.

Kuorma-auton keskselle sijoitettu moottori, vääntöjoustava runko sallii pyörille yli metrin joustovaran. Neljästä pisteestä laakeroimalla kiinnitetty lava mahdollistaa rungon jouston ja se ottaa vastaan suurimman osan joustosta. Renkaat ovat 14.5-20 matalapainerenkaat ja akselistot napavälityksellä varustetut. Jarrut toimivat paineilmakäyttöisesti. 

KB-45, A-45 ja AH-45 autoja on ollut puolustusvoimilla yhteensä 441 kpl, ja muutama esim VR:llä, sähkölaitoksilla sekä pelastuslaitoksella. 

Mallit

Proto-sisu tuli maaliskuussa 1964. Mallimerkintä oli SISU KB-45 SF-4×4/3600. SF = 115hv bensakone, 3600 = akseliväli millimetreinä. Näitä tehtiin 1 kpl.


KB-45 tuli elokuussa 1965. Moottorina Leyland 0.400, eli 6,5 diesel kuutonen. Akselit Kirkstal, jarrut ”puolikuivat”, paineilmakäyttöiset nestejarrut. Tyyppinimi KB-45 SV-4×4/3400, eli tuotantomallin akseliväliä lyhennettiin 20cm.
1966 yhteen autoon asennettiin kokeeksi Valmet 612D moottori. (ei mitään tekemistä vuoden 1985-2005 612 koneiden kanssa) Pannu oli 7-litrainen, 147hv/2750rpm. Vuonna 1969 tuli kolme lisää. Mallimerkintä näissä ”valmet proto-kone” autoissa oli KB-45 BH-4×4/3400. 612 moottoreita tehtiin linnavuoren tehtaalla vain 80 kpl, myös muihin kuin maasto-sisuihin.

A-45 tuli vuonna 1970, korvaten KB:n. Akseliväli oli edelleen 3400. Suurin muutos oli sisun omat akselit planeettapyörillä ja täyspaineilma jarrut. Moottori oli Leyland 0.401, merkintä muuttui A-45 CV. Kahteen autoon vuonna 1972 laitettiin 612D, malli A-45 BH.
Vuodesta 1978 Leyland syrjäytettiin pysyvästi ja moottoriksi tuli uusi uljas Valmet 611C. Tämä kone, 6.6 litraa, oli normaali sarjatuotanto malli jota tehtiin tuhansia eri käyttöihin. Uudella koneella maillimerkintä A-45 CI-4×4/3400.

AH-45 tuli1970 A-45:n rinnalle. AH-45. AH:ssa oli hydraulivarustus vetävää Nemo-perävaunua (nestemoottori) varten. Moottorina oli Leyland 0.450, 165hv turbo. Autossa oli hydrauliöljysäiliö hytin takana ennen lavaa. Hydraulijärjestelmän suorotuskyky oli 300l/min ja 140bar. Mallimerkintä AH-45 SVT-4×4/3400, uudemmat CVT. Mallia tehtiin vain 40kpl.

Peruskorjaukset

Sisu KB ja A-45 mallien peruskorjaus alkoi kuljetusvälinevarikolla vuonna 1978 ja jatkui 15 vuotta. Autoja korjattiin yli 300 kpl. Korjauksessa asennettiin yli sata Valmet 611 moottoria 612 ja leylandien tilalle. Peruskorjaukseen käytettiin 550 tuntia ja 210000mk. Uusi auto olisi maksanut 700000mk! Kunnostuksessa auto purettiin päreiksi ja maalattiin uudestaan, koneeksi laitettiin uusi 611 tai korjattu Leyland. Vuodesta 1980 jatkettiin runkoa ja lavaa 30cm, jatkettuja autoja oli 255kpl. 1981 joulukuusta lähtien Sisun tehtaalta asti autot olivat pidempiä, malliltaan A-45 CI-4×4/3700. 

Jatkamisen idea oli siinä, että saatiin kardaani vaihteiston ja jakolaatikon väliin. Alkuperäinen välinivel oli helposti rikkoutuva ja auton heikoin lenkki. Jatkamisessa ei mallinimiä muutettu, 

Peruskorjauksessa osasta AH-45-malleja riisuttiin hydrauliikka pois. 

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.