Proton tekniikka

Proton tekniikka on pääosin sama tekniikkaa kuin samanikäisissä siviilikäyttöön tarkoitetuissa kuorma-autoissa.

Tähän artikkeliin on kerätty eri lähteistä niin tehdaskonfiguraatiota kuin jälkeenpäin modifioituja ratkaisuja.

Moottorit:

Leyland 401. 6-sylinterinen joko vaapasit hengittävä tai ahdettu diesel. 6.6l

Valmet 611CA. 6-sylinterinen vapaasti hengittävä diesel. 6.6l. Moottori on helppo joko vaihtaa turboversioon tai turbottaa, koska sekä pakosarja että imusarja on molemmissa malleissa samanlainen.

Valmet vääntää n 420Nm, Leyland n 400Nm ja turbona 470Nm.

Syöttöpumppu:

Syöttöpumppu Minimec P5351/1 J tai P5351/2 J
Ruiskutusennakko 22°
Elementti 8363 30231 Ø9.5
Säätimen jousi 8361 16330 tai 8361 16331
Jousen väri Vihreä
Paineventtiili 8361 16515
Sumutin 836116104
Suutin 8361 16103

Oma: P5351/3 J Order DSANO 000 serial VX09908

Vaihteisto:

ZF S5-35 tai S5-35/2. Viisivaihteinen manuaallilaatikko voimanulosotolla. ZF laatikossa mallimerkintä tarkoittaa S= Synkronoitu, 5= 5 Vaihteinen ja 35 = olevinna vääntömonentti jonka laatikko kestää kg/m. Tarkoittaisi siis 35kg*m eli 343,2Nm. Miten se sitten kestää Turbo-valmetin väännön, on varmaan taikaa ja enkelipölyä. Sanoisin että on vain mallimerkintä ja sisuskalut kertoo todellisen voimankeston.

Laatikoita on eri välityssuhteilla , jolloiin niiden voimankestokin on erilainen

Momentti 1.vaihde 5.vaihde
33kpm 8,72 1,00
42kpm 6,42 1,00
45kpm 5,56 0,64

Jakovaihteisto:

On painava ja lähtee alaspäin

Paineilmasylinterit:

Paineilmasylintereillä käytetään jakolaatikossa etuvedon ja alnnusvaihteen kytkemiseen. Lisäksi vintturin ulosoton aktivoimiseen käytetään paineilmasylinteriä. 
Sylinterit ovat mallia KNORR-BREMSE I41276, Iskun pituus 85mm hienosäätö M8-kierteisellä haarukalla ja pulteilla molemmista päistä.

 

Suodattimet:

Ilmansuodatin:

Leyland: Donaldson P181087
Valmet:  MAT 6633, TEHO 2168, Airfil AFA-541, AFA-596, Finn-Filter FFA-10841, FFA-10896B, M-Filter MA6642, MAT6633, Sisu 1293400081, Valmet 807201406

Öljynsuodatin:

 

Polttoaineensuodattimet:

 

Kardaanin ristikot:

Sisun osanumero 138-160-1623, halkaisija 44mm, pituus 126mm, 235€
 

Jarrut:

Jarrupinnat 412x152x19,1/18,1

Sisu koodi 146 361 5402-2 + 146 361 5502-2

Roulunds 1776N00 + 1777N00

Pakkassuojapumppu:

Knorr LA4130 I86679

Repair kit I88269004 http://www.knorr-bremsecvs.com/en/products_1/productsearch/productsearch_1.jsp

Renkaat:

Vakiokoko 14.5R20 

Masin ja Rasin alta löytyvä 14.00R20 käy myös. Hieman saattaa ottaa kiinni akkulaatikkoon ja hytin pohjaan joustossa. Tämän voi korjata vikkapa korottamalla alustaa korokepaloilla

Ketjut:

14.00-20 ketjun kanssa saman kokoisia ovat esim 13.6-28, 14.9-24, 15.5-24, 15.5-25, 380/85-24, 400/80-24, 420/70-24, 440/65-24, ketjut joita käytetään yleisesti traktoreissa.

Maalit:

Teknoksen maalaripalvelun mukaan Värikoodit ovat seuraavat:

  • AN11 RAL6007
  • AN22 RAL6003
  • AN33 RAL8014
  • AN44 RAL9005

Natomaalien koodit:

  • Mattavihreä: RAL 6031, 
  • Oliivinvihreä: RAL 6014, FS14077
  • Hiekanbeige: RAL 1001
  • Puunruskea: RAL 8027, FS30051
  • Mattamusta: RAL 9021, FS37030

Akkulaatikon siirto:

Korotusten riittämättömyyden ja leveämpien ja korkeampien renkaiden vuoksi voi olla tarve siirtää akkulaatikon etukulmaa pois eturenkaan ulottuvilta. Joku on saanut riittävän raon siirtämällä laatikkoa 130mm taakse ja 70mm ylöspäin. Toiset on korottaneet alustaa jousitorneista, jolloin myös ohjaamo säästyy osumilta.