Vuonna 2020 koronakarenteeni rajoittaa matkailua, mutta Sisua saa kyllä rassata.
Pääsiäisen ohjelmassa oli lavan nosto rungolta. Tätä oli jo valmisteltu syksystä asti. Kaikki sähköt oli irrotettu rungon tai lavan puolelta. Lava oli irroitettu pulttauksista neljästä tukipisteestään. Ei muuten olleet edes ihmeen ruosteessa. Jäähdyttäjä oli nostettu pois paikaltaan, koska lavan ja hytin väli on varsin ahdas. Lisäksi jäähdyttäjä on kiinnitetyy lavaan, eikä auton runkoon.
Lavassa oli lisäksi kiinni ilmansuodattimet koteloineen sekä esim liinalaatikko. Ainoa nippeli joka oli vielä noston alkaessa kiinni lavassa sekä rungossa, oli jäähdyttimen kaihtimen vaijeri joka varsin monimutkaisen pyörästön läpi vedettynä nostaa kaihtimen jäähdyttäjän eteen. No yksi ruuvi auki ja rajoitinmutikka syrjään vaijerin vapauttamiseksi. Itse nosto oli itselle helppo, kaivinkoneen kuljettajalle hieman haastavampi. Mutta hienosti lava muutti rungon päältä muutaman metrin päähän teräspalkiien päälle. Tämän jälkeen kaikki mitä lavalla oli ollut siirtyi takaisin lavalle.
Miksi se lava nyt sitten piti ottaa irti. No, koko proton omistajana olon aijan olen miettinyt mitä polttoainetankissa on. Tarkoituksena oli siis nostaa tankki pois paikaltaan ja pestä se sisältä, kevyesti puhaltaa päältä ja maalata. Mutta tankki on rungon välissä lavanalla, joten lavan täytyi väistyä. SAmalla saadaan tilaa työskeneellä myös putkien, letkujen ja johtojen kanssa. Eli ei muuta kun tankin poistoon.
Aika painava on tankki, vaikka en ole laittanut naftaa kuin 50-60 litraa. Ja onhan sitä tässä jo koeajeltukin. Tosin mitään taettahan ei ole ollut että mittari pitää paikkansa. En itse asiaa nytkään tiedä mitä se mittari näyttää. Tietysti osasyynä on sähköjen toiminan oikukkuus. Joitain maadoituksia puuttuu ja mittarianturin sekä johdon toimintakin voi olla mitä sattuu. Mutta siis pultit irtia ja tankki pois. ja voihan sitä keventää sen pari kannullista tyhjennyspropun kautta. Löydettyäni jerrykannun lisäksi ämpärin, ajattelin että nyt on hyvin tilaa tiputtaa aineet astioihin ja nostaa tankki pois. Proppu auki ja sankko alle. Alkuun tuli vähän sakkaa pohjalle, mutta sitten alkoi diesel virrata. 20 litraa hetkessä ainetta sankossa, joten proppu kinni ja sirtämään aine jerrykannuun loppujen polttoaineiden tiputtamiseksi. Taas ämpäri tankin alle ja propusta ainetta sankoon. Taas 20 litraa sangossa, eikä loppua näy. Pieni potku tankin kylkeen ei edes antanut kumahdusta… Tarvitaan siis lisää astioita. Kävin hakemassa 30L öljyastian ja pari 20L kannua lisää.
20L öljyastiaan, sanko autonalle, 20Litraa sankoon, sanko tyhjäksi kannuun, sankoa alle jne. kunnes kaikki astiat taas täynnä. Tässä vaiheessa siis 30+20+20+20+20=110 litraa dieseliä tiputettu. mitäs nyt. Olin varannnut puhdasta Dieseliä n 120 litran tynnyriin odottamana tankin puhdistusta. Kaikki muut autot tankit täynnä, joten ei autanut muu kuin alkaa täyttämään tätäkin astiaa. Varovasti kaataen, ettei sakkaa menisi enää tähän polttoaineeseen, täytin tämän tyynyrin täyteen. Ja taas tiputtamaan tankista ainetta sankoon. Vielä tuli kaikki astiat jotakuinkin täyteen ja lopulta kun huomasi tankin viimeisenkin pultin, alkoi pytty nousta pois paikaltaan. Lopulta astioissa oli 170 litraa dieseliä ja mitä lie muuta seassa sitten onkaan. Tankki jäi nyt odottamana pääsyä pesuun ja maalaukseen.
Lavan poiston jälkeen avautui tietenkin näkymä muutenkin rungon sisään. Johtoja ja putkia rungon päällä suojaavat kourut olivat rutussa joten otin ne irti ja ja jätin sateen huuhtelemaan sekä putkia että kourua. Akkukotelokin on siirrettävä, joten sekin irroitettiin. Akkukotelon alta löytyikin jonkin verran ruostetta, joten tehdään sillekin puhallus ja maalaus, ennen kun asennetaan akkukotelo uuteen paikkansa. Olen toisaalta miettinyt koko akkukotelon, kuten myöskin liinalaatikon siirtoa, lavalle. molemmin puolin moottoria on hieman tilaa , jolle ei oliken ole käyttöä, koska moottorin kotelo vie melko suuren osan lavan pinta-alasta.
Viikonlopun aikana myöskin korotussarja sekä isommat pyörät saivat nytkähdykeen valmistumisen suuntaan. Korotussarjaanssa on nyt hepattuna pienemmät ohjuriputket ja yhteen proton vanteeseen on porattuja rälläköity erilaiselle sisärenkalle venttilin ura. Viilto vanteeseen tehtiin vastakkaiselle puolelle entistä venttiilinreikää. Viillon päät mitattuna pulttikehän puolelta: 25m ja 115mm. 25mm sijoittuu himan hitsaussaumanapäälle ja 115×2 on melkolailla keskelllä kasattua vannetta. Reijät 14mm ja laikalla vali auki.
Renkaan kasaaminen pysähtyi faktaan, että olin saanut rengaskaupasta vääränlaisen sisuskumin. Kumin olisi pitänyt olla 14.00-20 ja minulla oli nyt käsissä 14.00-24 makkara. On vähän iso. No soitettuani liikkeseen, päädyimme vaihtamaan sen oikean kokoiseen. Hyvän palvelun ja hyvä naurut saatiin Kkllä Rengasliike Paussun kanssa.
Kun ei rengashommasta tullut mitään, päätin vielä rakennella jäähdyttäjälle väliaikaisen telineen. Kun auto on tehty ajettavaksi, onhan sitä päästävä ajamaan… joskus!! TEline tuli hitsailtua valmiiksi, mutta pitää vielä hiemn siistiä ja pistää väri pintaaan. Kun ei tiedä milloin Lava laitetaan takaisin, jos laitetaan.
Ai niin ja sitten se jännin projekti. Turboaa sovittelin taas paikalleen. Lopputuloksen päädyimme ottamaan öljylähdön moottorin painelinjasata jossa on M16x1.5 tulppa nyt paikallaan. Vieressä olisi myös m10 lähtöjä, mutta otetaa nyt reilumpi lähtö ja supistetaan sopivasti. Paluupuoli löytynee tulpan alta, joka on koko 22×1.5 lohkon etuosassa. Paluuhan esim. traktoreissa on usein hammaspyöräkotelloon, mutta tässä mallissa ei liitäntää ylimääräiselle paluulle ole, joten menköön tuosta. Luulen että tuo painelähtö on juuri turboa varten, koska vastaavissa traktori vehkeissä on kuvien mukaan putket jotakuinkin tuosta kohdasta. Lähistöllä olevan Salmiakinmuotoinen lätkä lienee se normaalin paluulinja, mutta nyt vältytään adapterien askartelulta, kun M- ja AN-mutikoita löytyy kaupasta. Suunnitelma ja sen mukainen tilauslista näytti nyt seuraavalta:
Painepuolli
- M16x1.5 M – AN6 M muunninnippa
- AN6 F – AN6 Teflon Liitin 90* kulmalla
- AN6 Teflon öljyletku 2m
- AN6 F – AN6 teflon Liitin 135* kulmalla
- AN6 M – M12x1.5 muunnosnippa
Paluupuoli
- AN10 F – AN10 Teflon liitin 45* kulmalla
- AN10 Teflon öljyletku 1m
- AN10 F – AN10 teflon liitin 90* kulmalla
- AN10 M – M22x1.5 muunnosnippa
Turbon painepuolen Liitäntä on M12x1.5 ja paluulaipasta lähtö on AN10.
Lisäksi ahtopaineen tarkkailuun turboon tilattu M10x1.25 – 1/8″ NPT F muunniin sekö 1/8″ NPT 3/8″ barb end 90* muunnin. Näiden perään sitten joko bypass, ahtomittari tai molemmat.
Lisäksi turbo-projektiin on varattuna uudet m10x1.5 pinnapultit, kuparilukkomutterit, Kaikki uudet tiivisteet (Pakosarja, Öljyn tulo, öljyn paluu, Downpipe). pakoputekn rakentamiseksi on 6 x 101mm laippa sekä kompressorin lähdöksi dedikoitu pantaliitäntäosa. Tästä sitten 60mm jotenkin ilma toimitetaan 100mm imuputkeen.. Saa nähdä. Turbon imupuolelle kokeillan ensin alkuperäistä putsarihökötystä, mutta tarvittaessa voidaan laittaa vapaavirtaussuodatin suoraan turboon kiinni. 100mm liitännällä.
JK. Tältä näyttää muuten kasattuna Masin 14.00R20 modifioidulla protonvanteella.
Upadate 22.5.2020 kolmen viimeisen vanteen kohdalla sattui siten nii että muutama pultti meni Räks-poks ja jostain pi9tää löytää uusia pultteja vanteen kasaamiseen. Mitat pulteille on M16x1.5, Kierreosan pituus 32mm, boorin halkaisija 18,5mm ja boorinpituus + kartio 10+8mm. kannan halkaisija 25mm ja koltin kokonaispituus 50mm.