SA1826 alkutarkastus

Ei tämä ole oikeastaan alkutarkastuslista, vaan jo hieman projektia on saatu edistettyä. Tai siis koko häkkyrä näyttää lähinnä ruosteiselta tikapuulta.

Koska vaihdekeppi ei protossa yleensä mene pakille ja Ykkönenkin on korjattu yleensä sahaamalla kuskin jakkarasta siivu pois, ajattelin korjailla sen ainakin väliaikaisesti kääntämällä keppiä oikealle. Ei muuta kun mutteri auki ja keppi irti. Yllätykseksi keppi ei ollutkaa booritettu, vaan ainoastaan kartiolla kiristettävää mallia. Eli helppo jobi tietämättömälle. Ja koska talven 1996-97 aikan niin monta kertaa meinasin pudota jakkaralta, tai löin pääni rynkyn latausvipuun, päätin etten enää koe niitä tähtihetkiä. koska kuskin penkki oli melko rikki ja säädöt oli lukittu peltiruuvein, päätin vaihtaa koko istuin osan. katsotaan tuolin korjausta sitten joskus. Toistaiseksi kuska paikallaan pitelee Sparco V-Sprint tuoli. Eipähän pääse tippumaan. 🙂

Ajattelin entisöinnin alkavan minulle helpoimmasta osasta, sähköistä. Toki jarrut piti laittaa kuntoon, koska vika ei ollut suuren suuri. Lähinnä Tietämätön oli neuvonut taitamatonta tekemään tyhmiä. Eli tkana oli jarruletkut ristissä. Nekun vaihtoi oikeinpöin, alkoi matka sujua. Niin ne sähköt. Jotakuinkin kaikki sähköt pelasivat ainakin sulaketaululle ja katkaisimille asti. Niin pitkään kun aurinko paistoi ja maa olli kuiva, kaikki toimi. Muutamia outouksia oli viritelty. Esim runkolinjassa oleva maadoitus oli jotankin rikki. Paikka josta johtosarjan pitöis maadoittua löytyija oli kunnossa, mutta kaikki anturit eivät saaneet maata rungossa. Jokaiselle oli sitten vedetty oma maajohto, vaikka korjauksen oli voinut tehdä vain lisäämällä jonnekin yhden maadoituksen ja liittämällä sen ketjuun. Takapakkia tuli sitten kun sateet alkoivat. Vesi pääsi kabiiniin puuttuvista ikkunoista ja titaa siellä olla katossakin lasikuidussa pikku vaurio. Siis vettä sähköihin ja 8A papattimatto oli valmis.

Mittaristosta puuttuu jonkin verran polttimoita ja liittimet ovat vielä osittain irti. Lisäksi nopeusmittarin vaijeri piti hankkia ja kierroslukumittarin kulmavaihde ei saa “signaallia” koska joku on thnyt pumpun päähän patentin. Eli särkenyt akselin pään , ettei siihen saa mitään tunneettua osaa kiinni pyörittämään vaijeria.

Nyt on ikkunat paikallaan, Lasinpesinten moottorit käytetty auki ja puhdistettu. Molempin mottorihin ona varret, mutta kirjoitushetkellä tiivisteprikkoja puuttuu. Selvitettävänä olis myös sulkien pituus. Talvella tuli korvattua myös muovipussi pakkassuojapumpun kannella.


Sähköremonttia on tarkoitus tehdä pienissä osissa. Ohjaamo omanaan, runko osissa, jne. Johtojen värejä, poikkipinta-aloja selvitelllaän ja jossain vaiheessa pitää hankkia kelat kaikkia tarvittavia värejä. Sekaä sähköremonttia että muutakin huoltoa varten pitä nstaa lava pois. Se onkin riisuttu mädästä vanerista ja pultita vattu. Enää jäähdyttäjän irroittaminen lavasta ja up we go!

Moottorissa epäiltiin olevan sivuääni, mutta venttilin nostajista se ei varmaankaan tule, koska välykset tarkastettiin hiljattain. Itse epäilen kompurra väljäksi, koska paineen nousukin on varsin hidasta. uusi jakajapumppu olisi kiva ja turbo. 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.