Vuosi 2024 alkoi protonkin osalta pakkasessa. Kahden viikon lomasta tietenkin se viikko kun pakkanen laski alle -25c. Näpit oli jäässä ja rauta on kylmää, myös pakkasella.
Kun auto löytyi lumen sisältä, ensimmäisenä jäi ovenkahva käteen. Virrat tuli kyllä, mutta ai jaksanut kone ilman lämmitystä juurikaan edes luvata. Joten auto lämmitykseen, akut lataukseen ja muihin hommiin. Kyllä se muutaman tunnin päästä käyntiin saatiin, mutta joka paikka niin kohmeessa että ei liikkunut kun väkisin. Jossain vaiheessa katselin runko aja huomasin ettei tenuttimessa juuri liikettä näkynyt ja jostain kuului ilman suhinakin. Eli paineilmavehkeet jäässä. Kahvilusikalla jäähikset pois ja uutta myrkkyä tilalle. Kyllä se kesäksi sulaa.
Työlistalla oli sähkötöitä, voimansiirron öljyjen tarkastuksia. Jopa takanapaa oli tarkoitus edistää. Akkulatikon sisään sain valot vaijeriohjainta mallailtua. Työvaloja ja varoitusvilkkuja vähän sain mallailtua, mutta suurempiin sähkötöihin sää oli vaan liian kylmä. Samalla kun kävi sisällä lämmitelemäässä tuli puuhailtua vinssivapautusavaimen hitsaukset. Sähkövinssiäkin taas mallailin, mutta totesin että vinssi tulee aivan liian kauas ja näin painopiste rasittaa kaikkea aivan liikaa. Joten uudellensuunnitelun kautta menee tämäkin. Sekä vinssitelinettä että hinauslenkkiin tulevaa adapteria on lyhennettävä.
Ohjaamossa ei juurikaan ollut lämpimämpää, mutta takaseinän levyn sain mitoitettua ja oviin uudet muovit. Ei niistä nätit tule, mutta kestää enemmän kun se kovalevypahvi. Myös vaihdekeppin suojan sai adapterilevyllä viriteltyä kepin päälle. Seinien eristeet vielä elävät, kun lopulliset kiinnitykset vaativat hieman tilaa. Takaseinät on nyt mitoitettu niin että menevät pystytolppien päälle ja ovien taakse tulevat lipareet tulevat kulmaraudalla. nÄin päästään esim antenneihin ja johdotuksiin käsiksi helpommin. Takaikkunoista ei näe mitään, muta eipä niistä näkisi mikäli lavan päällä olisi kapelli ja pressu. Apparien penkki näyttäis istuvan hyvin. Penkin alle ei tietenkään pääse purkamatta koko häkkyrää. Lisäksi kun vyöt tuleva takaseinään kiinni, ei penkkejä niin vain irroiteta. Vöille porasin pilottireijät että lopulliset poraukset voidaan tehdä ulkopuolelta.
Sähköille hytissäkään ei juurikaan mitään voinut tehdä. Vilkkureleen vaihdoin, mutta ei se toiminut yhtään paremmin. Akun lämmitin toimii ja merkki valo on kuurununa kertomassa tilasta. Nyt teidosa on mistä lisäsähköille otetaan. hrmaa johto penkin alla tai mittriston takana on oikea paikka. Näin kulutus näkyy ampperimittarissa oikein. Sulakerasia pitää kaksa ta ja johdottaa valmiiksi ja ruuvata releiden kanssa penkin alle. Kytkin paneeli ei oikeastan enempp edistynyt. Muutenkin sen suunnitelma menee hieman uusiksi kun varoitus valot tulevt erillisinä. Tämän vuoksi pitää vaihtaa myös vilkuttimeien katkaisija. Tarvitaan 0-1<2 -kytkin että tilaa voidaan vaihtaa. Huomasin myös että olen ostanut vain kolmeparia työavaloja, joten tilasin 18W valoja alustavaloiksi. Laitetaan näitä sitten riitävästi, yksi sulake kestää kymmenen valoa.
Suunnitelun alle pääsee seuravaksi ohjaustehostimen öljynvaihto. Sen pitäisi olla rutiinihomma kun saa etuakselin pukeille.