Blogi

Mattohommia ja ilmastointihuoltoa

Tarkoitus oli tehdä vielä toinen asennus sessio vaihdelaatikolle kun osat saapuvat. Mutta miten kävikään, stefat ja kytkimen osat unohtuivat tallin pöydälle. Joten korvaavana toimenpiteenä aloitin korin kuorimisen vanhoista eristematoista. Koska matot on myös etuseinässä, piti lämmityslaite irroittaa. Tuleepahan samalla senkin kotelo putattua ja maalattua. Vanhat tiivisteet olikin jo ”valmiit”. Ensin meinasin että jätän kennon paikalleen, […]

Laatikkojumppaa

Kesäloma ja vesisade, mikäs sen mukavampaa. Ehkäpä vaihdelaatikon öljyvuodon etsintä vesisateessa. Kesälomalla oli siis ohjemassa laatikon öljyvuodon etsintää. Jostain välinivelen ja laatikon välistä öljy valuu tantereelle. Toiveissa olisi ollut että voimanulosotto olisi ollut korjauskohde. Mutta kyllähän se öljy pyrkii valumaan keskilunjasta, eli vaihdelaatikon ulostuloakselilta ulos. Joten astiaa alle ja ja ympäristökatastrofin torjuntaan. tyhjennysproppu myös pois […]

Öljyä mäelle

Työkiireiden välissä on ovia työstetty. Muutamia lommoja vedetty tasaisemmaksi ja puhkiruostunut pintapellin pala korjattu. Lopuksi vielä pintaan mustaa ja kehyksen sisään 30mm Finnfoamia. Ja pitihän se eriste jotenkin peittä, joten siihen kovalevyä valkoisena. Otan veikkauksi vastaan kauanko pahvit tunnistaa valkoisiksi. Palkintona oikein arvanneele mahdolisuus maalata pahvit uudelleen. Ensimmäisenä ketjut pois kun routa näyttää väistyneen. Akkulaatikko […]

Talvilomalla talvipyörien sovittelua

Viikolla kymmenen ilmaantui lomaa viikko joten mikäs parempi kuin suunnata sisukkaasti hommiin. Työlistalla oli edistää renkaanvaihtoa. voimansiirron öljyjenvaihtoa, ratin ja kuskin penkin asemointia ja muutenkin yrittää sipistellä vehkeitä kasaan. Myös Akut tuli hommattua, joten akkulaatikon lämpöeristys ja akkujen asettelu voisi olla ajankohtaista. Laatikko majailee vielä hallin seinustalla, koska voi olla että laatikkoa pitää hieman siirtää. […]

Vuodenvaihteen 2020-21 asennussessiot

Tämänkertainen reissu proton luokse alkoi hieman aiottua aijemmin kun tuli ilmi että offikoira Taramont Rós Ruadhán oli päästettävä vehreämmille safarimaille. Ajelimme siis navigaattori-kapteeni Ardalin kanssa Sastamalaan saattamaan Rós viimeiselle matkalle. Rós, työnimeltään vinssi oli autoilukoira henkeen ja vereen. Pienenä koirana Rósin kiinni ottamiseen paras keino oli avata auton ovi. Sinne pallero paineli alta aikayksikön. Hän […]

proton tankki ja sen liitokset

Proton polttoainetankki on kooltaan melkeimpä 300 litraa. Tankkaminen onnistuu lavan ollessa paikallaan molemmilta puolilta, koska tankkausaukot on molemmissa lavan keskipilareissa. Tämä tietenkin hankaloittaa lastaamista, mutta eipä sinne lavan etuosaan juurikaan mitään suurempaa voi lastatakaan, kun moottori vie ison osan lattiapinnasta. Tankin pohjassa on tyhjennysproppu ja isompi holkki oravien poistoon. Avain koot poistopuolella on 46mm ja […]

Kuinka vaihdat kesäilmat Masin renkaisiin

Näin vaihdat Masiin/Rasiin ja moneen muuhun renkaan ilmat. Masin ja Rasin renkaita on sekä pulteilla kasattavila että lukkorenkaallisilla vanteilla. Tunnistat version pulteista tai niiden puuttumisesta. Tällä kertaa puuhastelemme lukkovanteelisten versioiden kanssa tarkoituksena vaihtaa sisuskumi. 1. Päästä sisuskumi hengittämään vapaasti, eli sielu pois. Jos ei ilmaa tule tai et ole varma ettet ole ajanut rengasta miinaan, […]

Pääsiäisaskartelua 2020

Vuonna 2020 koronakarenteeni rajoittaa matkailua, mutta Sisua saa kyllä rassata.  Pääsiäisen ohjelmassa oli lavan nosto rungolta. Tätä oli jo valmisteltu syksystä asti. Kaikki sähköt oli irrotettu rungon tai lavan puolelta. Lava oli irroitettu pulttauksista neljästä tukipisteestään. Ei muuten olleet edes ihmeen ruosteessa. Jäähdyttäjä oli nostettu pois paikaltaan, koska lavan ja hytin väli on varsin ahdas. […]

SA1826 alkutarkastus

Ei tämä ole oikeastaan alkutarkastuslista, vaan jo hieman projektia on saatu edistettyä. Tai siis koko häkkyrä näyttää lähinnä ruosteiselta tikapuulta. Koska vaihdekeppi ei protossa yleensä mene pakille ja Ykkönenkin on korjattu yleensä sahaamalla kuskin jakkarasta siivu pois, ajattelin korjailla sen ainakin väliaikaisesti kääntämällä keppiä oikealle. Ei muuta kun mutteri auki ja keppi irti. Yllätykseksi keppi […]

Proto saapui laanille

Torstai-aamuna sitten lähdettin hakemaan protoa Seinäjoelta. Matkaa tehtiin jutellen niitänäitä, kaalinpäitä.  Saavuimme Seinäjoelle n klo 11 tienoilla ja hyppäsin lavettiauton hytistä selvittämään että myyjän osalta homma oli kunnossa. Autokuski jäi valmistelemaan lavettia ja minä hyppäsin Proton puikkoihin vietyäni loput asiapaperit lavetille. Köytettyämme Proto Lavettiin, se kiskottiin vain Scanian päälle. Ja hiennostihan se sinne nousi. Tästä […]